کنکوری 98

محل نمایش تبلیغات شما محل نمایش تبلیغات شما

شاید تا به حال در مورد هیچ واژه ای به اندازه کلید واژه «ترس» در بین بزرگان و انسان های مهم تاریخ بشریت صحبت نشده باشد. این همه جمله از زبان انسان های موفق و بزرگ دنیا در مورد این واژه نشان می دهد که چقدر اهمیت دارد اگر دیدگاه ما در مورد ترس درست شکل گرفته باشد. در این مطلب به چند مورد از این جملات اشاره نموده ام و سعی کرده ام توضیح مختصری در مورد شخصی که آن جمله را گفته هم بیاروم. به نظر شما آیا شخصی در طول تاریخ وجود داشته است که موفق و ترسو باشد؟ به عبارت دیگر می شود که ما ترس از شکست یا ترس از باختن داشته باشیم و آنگاه با وجود این ترس بتوانیم به موفقیت برسیم؟ 
به خاطر ترس از، از دست دادن، چه چیزهایی را از دست داده ایم. «پائولو کوئلیو»
صاحب این جمله یک نویسنده برزیلی است که تمام کتاب هایش جز پرفروش ترین کتاب های دنیا به خصوص در برزیل است و یک نابغه در امر نویسندگی به شمار می رود و گاه برای نوشتن یک کتاب 11 سال مطالعه و تحقیق می کرده است. پدر و مادرش بخاطر اینکه خیلی فرد درونگرایی بوده است او را به بیمارستان روانی می فرستند و بسیار نا امید از شفا یافتن او بودند، اما پائولو از آنجا فرار می کند و تبدیل به بزرگترین نویسنده برزیل می شود. زندگی او سراسر رنج و همراه با تغییر شغل های زیادی بود اما او تمام سعیش را کرد که به آرزویش یعنی نویسندگی برسد همان شغلی که از نوجوانی انتخابش کرده بود.
تاریخ بشر حکایت انسان های عادی است که بر ترس خود چیره شده و کارهای شگفت انگیزی انجام داده اند. «بریان تریسی»
یکی از شاهکار های عالم موفقیت بی شک بریان تریسی است. یکی از واقعی ترین جملاتی که در وصف انسان های موفق می تواند باشد همین جمله است. تاریخ بشر ثابت کرده است که هیچ انسان ترسویی موفق نشده است. بریان نتوانست تحصیل در مدرسه خوبی را پشت سر بگذارد و برای همین در کشتی به کارگری پرداخت و به مدت هشت سال به کشورهای مختلف سفر کرد. رنج بسیار کشید و متوجه شد این سطح زندگی برای او کافی نیست و همیشه برایش سوال بود که چرا برخی بهتر از بقیه انسان ها هستند؟ همین سوال زندگیش را تغییر داد و حالا او از انسان های عادی سخن می گوید که فقط نترسیده اند و موفق شده اند. یکی از آن انسان ها خود بریان می باشد همان کارگری که امروز استاد و مدرس موفقیت در جهان کسب و کار است.
شاید من ناچار باشم که با خطر روبرو شوم، ولی هرگز از آن نخواهم ترسید. «کلارا بارتون»
سازمان صلیب سرخ امریکا توسط کلارا بارتون تاسیس شد و او یک پرستار بسیار مبتکر بود. کلارا بارتون اولین مدرسه رایگان را نیز  در امریکا تاسیس کرده است و نویسنده کتاب های مشهوری مثل تاریخ رسمی صلیب سرخ می باشد. او یکی از انسان بزرگ تاریخ است که نقش های انسانی بسیاری را از خود در جهان به جای گذاشته است. کسی که به ما توصیه می کند از روبه رو شدن با آینده ای که با خطر گره خورده است هرگز نترسیم. 
ترس از نام یک چیز، ترس از خود آن را هم افزایش می دهد. «جی.کی. رولینگ»
مطمین هستم نام کتاب یا فیلم هری پاتر را شنیده اید. نویسنده این کتاب پر فروش، که تصورات ذهنی بسیاری از نوجوانان و جوانان جهان را تشکیل داده است کسی نیست جز جی.کی. رولینگ که از شدت فقر بدون کمک دولت نمی توانست زندگی کند اما با در پیش گرفتن روحیه سازندگی و نترسیدن هایش خود را به یک فرد ثروتمند و مشهور تبدیل کرد. او است که به ما می گوید وقتی از نام یک چیز مثل کنکور بترسیم آنگاه این ترس تبدیل به یک اتفاق عمیق در خصوص آن نیز خواهد شد و روز به روز ترس ما از آن افزایش خواهد یافت و این ترس مانند یک تله قدرتمند پای ما را گیر خواهد انداخت و مانع از حرکت ما خواهد شد.
خیلی از ما رویاهای خود را زندگی نمی کنیم چرا که داریم ترس های خود را زندگی می کنیم. «لس براون»
امکان پذیر است، تیکه کلام مشهور سخنران موفقی به نام لس براون است که به ما می فهماند به جای زندگی با ترس هایمان رو به زندگی با اهدافمان بیاوریم. نباید بگذاریم فکرمان روی ترس های ناشی از شکست متمرکز شود بلکه بایستی بیاموزیم روی هدف هایمان و کارهایی که قرار است اجرا کنیم تمرکز کنیم. این را بدانیم که هرچقدر هم که لازم است شکست می خوریم تا به هدفمان برسیم و ما از شکست ترسی نخواهیم داشت. می دانیم و می پذیریم برای موفق شدن بایستی ریسک شکست خوردن را نیز بپذیریم.
این ها انسان های موفق جهان هستند که در مورد ترس صحبت های عمیق ارایه داده اند اما در احادیث ما از امامان معصوم خود که نمونه های بزرگ و موفق و زجر کشیده انسان های جهان هستند سخن در مورد ترس و معایب آن وجود دارد که در این قسمت از متن در مورد بهترین کلام ها که از زبان امامان و پیامبر اسلام در مورد ترس بیان شده، خواهیم پرداخت.
حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند:
اى على با ترسو مشورت مکن، زیرا او راه بیرون آمدن از مشکل را بر تو تنگ مى کند و با بخیل مشورت مکن، زیرا او تو را از هدفت باز مى دارد و با حریص مشورت مکن، زیرا او حریص بودن را در نظرت زیبا جلوه مى دهد.
امام علی (علیه السلام) می فرمایند:
شجاعت عزّتى است آماده، ترس ذلّتى است آشکار.
امام علی (علیه السلام) می فرمایند:
هرگاه از کاری ترسیدی خود را در آن بینداز زیرا ترس از آن کار بزرگتر از خود آن کار است.
به راستی این ترس چه احساسی عجیبی است که همه بزرگان ما در مورد آن جملاتی را به کار می برند که ثابت می کند هیچ انسانی نمی تواند با وجود ترس در زندگی موفق شود. یک داوطلب کنکور بارها و بارها ترس های مختلف را تجربه می کند، ترس از اینکه سوالات کنکور تغییر کند، ترس از اینکه سوادش مناسب سوالات کنکور نباشد، ترس از اینکه در روز جلسه حالش خوب نباشد، ترس از اینکه نکند موفق نشود و آبرویش برود، ترس از اینکه نتواند به خوبی در کنکور به سوالات پاسخ دهد و ده ها ترس دیگر که در کنکور برایش ایجاد می شود. همانطور که در کلام بزرگان خواندیم آن چیزی که مثل روز روشن است عدم موفقیت انسان های ترسو است. هیچ شخصی در جهان نتوانسته است با ترس به موفقیت برسد و همیشه ترس ها باعث می شوند که نتیجه را از دست بدهند. 
وقتی می ترسیم دو راه داریم، می توانیم جا بزنیم و برای همیشه با آن ترس زندگی کنیم یا به حدیث امیر المومنین علی (علیه السلام) عمل کنیم و خود را در مسیر قرار دهیم و با ترس رو به رو شویم و برای همیشه آن را از بین ببریم. انتخاب با شماست. فرار کنید یا بمانید و درمان کنید.


۴۲۳ کاربر این مطلب را دیده اند و تعداد کل بازدید ها از این پست : ۴۸۱
يكشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶، ۰۷:۱۵ ب.ظ
نویسنده : یاسین رهبری مهر
موافقین۰ مخالفین۰
نظرات
نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی